گروه آموزشی جغرافیای استان بوشهر

لطفا به دوستان معرفی نمائید

گروه آموزشی جغرافیای استان بوشهر

لطفا به دوستان معرفی نمائید

بازدید سرگروه جغرافیای استان بوشهر از منطقه بندر ریگ

باسمه تعالی

                                                                

از:  گروه آموزشی جغرافیای استان بوشهر

 تاریخ:12/12/1392

شماره:61

 

به:  دبیرخانه راهبری  کشوری  درس جغرافیا (خراسان شمالی)

 

موضوع: بازدید سرگروه جغرافیای استان بوشهر از بندر ریگ

 

 

با سلام

احتراما به استحضار می رساند که در تاریخ 12/12/1392 سرگروه جغرافیای استان بوشهر از بندر ریگ بازدید به عمل آورد واز نزدیک با مشکلات و پیشنهادات دانش آموزان عزیز و دبیران محترم جغرافیا آشنا گردید. در ساعت 10 صبح از دو مدرسه آسیه روستای چهار روستایی و امام خمینی بندر ریگ بازدید به عمل آمد و اهم نتایج به دست آمده به شرح ذیل می باشد:

1-     نیاز دانش آموزان عزیز به اطلاعات عمومی جغرافیای استان و توجه بیشتر دبیران محترم به جغرافیای استان

2-     در تدریس درس جغرافیا از امکانات هوشمند سازی استفاده نمی شود

3-     وجود مشکلات اینترنتی در مدرسه برای انجام پژوهشها

4-     اهمیت دادن به کلینیک مجازی پرسش و پاسخ

5-     توجه لازم به آموزش ساخت محتوای الکترونیکی

6-     نیاز به گردش علمی

7- در کلاس درس از نقشه، تصویر و فیلم کمتر استفاده می شود

8- تشکیل کلاسهای درس در محیط زیبای سا حل دریا (در صورت امکان)

9- عدم آگاهی و توجه کافی دانش آموزان به درس جغرافیا

 

پیشنهادات  ارائه شده

1-     توجه  دبیران محترم  به تدریس منظم درس استان شناسی در ادامه سال

2-     به دبیران محترم پیشنهاد گردید که از امکانات هوشمند سازی در درس جغرافیا استفاده نمایند.

3-     از دانش آموزان عزیز خواسته شد تا کارهای تحقیقاتی خود را در خانه که به اینترنت وصل هستند انجام دهند.

4-     از دبیران محترم و دانش آموزان عزیز خواسته شد که به سایت گروه مراجعه فرمایند و سوالات خود را در کلینیک مجازی پرسش و پاسخ مطرح فرمایند.

4-     پیشنهاد گردید که از نرم افزار مولتی مدیا میکر در ساخت تولید محتوا استفاده شود

5-     گردش علمی  از مناطق طبیعی  منطقه صورت گیرد.

6-     تشویق همکاران به کاربرد ابزارهای چندرسانه ای در امر آموزش

7-     از همکاران خواسته شد که سوالات مربوط به مباحث جغرافیایی را در صفحه پرسش و پاسخ وبلاگ گروه مطرح نمایند.

8-    مشاوره دادن به دانش آموزان در زمینه انتخاب درست و علاقه مندی به درس جغرافیا

9- تشویق دانش اموزان به اهمیت دادن به درس جغرافیا برای کنکور

 

 

با تشکر فراوان

قاسم غریب زاده

سرگروه آموزشی جغرافیای استان بوشهر

09173718782

Ghasem198198@yahoo.com

 

 

 

 

تشکر از سرگروههای محترم

به نام خدا 

با عرض سلام و احترام  و ادب خدمت همکاران گرانقدر 

گروه جغرافیای  استان بوشهر از سرکار خانم ظفرمند سرگروه محترم جغرافیای شهرستان بوشهر در برگزاری باشکوه جشنواره دست ساخت های دانش آموزان که در پژوهش سرای دانش اموزی شهید خوشبخت صورت پذیرفت؛ کمال تشکر و قدر دانی دارد و برای این همکار گرامی آرزوی موفقیت و توفیق دارد. 

با تشکر فراوان 

گروه جغرافیای استان بوشهر 

برگزاری مسابقه طرح درس نویسی مبتنی بر ICT سال چهارم پیش دانشگاهی

به نام خدا 

با عرض سلام و احترام و ادب 

خدمت سروران گرامی 

به اطلاع بزرگواران می رسانیم که زمان مسابقه طرح درس نویسی مبتنی بر ICT سال چهارم پیش دانشگاهی  رو به پایان است لطفا تا قبل از عید مستندات این مسابقه در شهرستانها را به گروه جغرافیای استان بوشهر ارسال فرمائید. 

با تشکر فراوان 

قاسم غریب زاده  

سرگروه درس جغرافیای استان بوشهر 

فایل دانلود

مقایسه بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان استان بوشهر در شهریور ماه 92 نسبت به خرداد ماه 92 در درس جغرافیا به تفکیک سوالات

باسمه تعالی

از : گروه آموزشی جغرافیای استان بوشهر                                                    شماره 54         

       تاریخ  11/30/ 1392         

به: دبیرخانه راهبری کشوری درس جغرافیا

موضوع: مقایسه بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان در شهریور ماه  92 نسبت به خرداد ماه 92 در درس جغرافیا به تفکیک سوالات

با عرض سلام و احترام

به پیوست این نامه ، فایل تجزیه و تحلیل افت تحصیلی دانش آموزان در درس جغرافیای سال سوم رشته انسانی به تفکیک سوالات و مقایسه شهریورماه 1392 نسبت به خرداد ماه 1392حضورتان ارسال می گردد.

 

با تشکر فراوان

قاسم غریب زاده

سرگروه درس جغرافیای استان بوشهر

 

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در درس جغرافیا (2):

دلایل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان  را می توان در ابعاد شناختی  مورد بررسی قرار داد که در این مقوله به آن می پردازیم. بنابراین افت تحصیلی دانش آموزان را می توان در چهار (4) حیطه شناختی مورد بررسی قرارداد.

الف- حیطه دانش

ب- حیطه درک و فهم

ج- حیطه تجزیه و تحلیل

د- حیطه ترکیب و خلاقیت

با توجه به بررسی سوالات خرداد و شهریورماه 1392 جغرافیای سوم انسانی و پایین بودن میانگین برخی از سوالات استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری ؛ می توان عدم توانایی دانش آموزان در پاسخ دادن به برخی از سوالات را در جدول زیربررسی نمود.

 

جدول شماره 1 : مشکلات دانش آموزان در حیطه های شناختی درس جغرافیا 2 استان بوشهر

سوالات  شهریور ماه  1392 به تفکیک

سوالات خردادماه 1392 به تفکیک

مشکلات دانش آموزان در حیطه های شناختی

ردیف

1-11-13-26

1-3-10-12-20

دانش

1

2-8-10-20

11-14-15-21

درک و فهم

2

3-12-16

13-16-19

تجزیه و تحلیل

3

14-15-17

17

ترکیب و خلاقیت

4

3

4.87

 

انحراف استاندارد

 

با بررسی های انجام گرفته مشخص گردید که  علت اصلی افت تحصیلی  دانش آموزان کم کاری در مطالعه  درس جغرافیاست. البته در کنار پایین بودن سطح دانش در دانش آموزان، عواملی مانند عدم توجه و درک صحییح از پدیده های جغرافیایی به همراه ضعیف بودن بخش تجزیه و تحلیل، سبب گردیده است که دانش آموزان استان بوشهر در درس جغرافیای سوم علوم انسانی رتبه مناسبی کسب نکنند. نتایج به دست آمده در شهریورماه از خرداد ماه امیدوارکننده تر بود زیرا انحراف استاندارد درس جغرافیای سال سوم در شهریور ماه وضعیت مناسب تری نسبت به خرداد ماه دارد. امید می رود که با بالا رفتن این چهار حیطه دانشی در میان دانش آموزان هم استانی، مشکلات مربوط به این بخش نیز حل گردد.